Blog
Coachen van pubers: kan dat?
Op 17 januari mag ik met een groep docenten uit het praktijkonderwijs in gesprek over coaching van leerlingen in de puberleeftijd. De grote vraag is: ‘kan dat eigenlijk wel’? Op basis van hun leeftijd en het niveau van onderwijs dat ze aankunnen.
Mijn antwoord is ja. Coaching is in mijn opinie en binnen het onderwijs vooral het […]
Op zoek naar het goede voorbeeld ‘We belonen initiatief’
In 2016 kreeg ik een telefoontje van een docent basisonderwijs. Ze had ooit les van mij gehad in de master leren en innoveren en wilde graag dat ik mijn masterclass ook met haar collega’s zou delen. Nu krijg ik vaak verzoeken om ergens te spreken dus dat was op zich niet zo verwonderlijk. Wat wel bijzonder […]
Op zoek naar het goede voorbeeld
‘We zijn ons bewust van eigen patronen en opvattingen’
In het verleden heb ik regelmatig gewerkt met jongeren die op de een of andere manier ontspoord waren op school. Ze kwamen dan in speciale groepen terecht met als belangrijkste doel om de jongere terug te laten keren naar het reguliere onderwijs. Dit ging met wisselend succes natuurlijk. […]
Formeel leren bevordert informeel leren!
Deze titel verwijst naar het volkskrant artikel van Frank Kalshoven van 4 september. Hij pleit daarin vooral voor lager opgeleiden dat zij formeel leren ten einde ook op het werk te kunnen leren. Dit is een ander geluid dan de tot nu toe populaire 70-20-10 gedachte waarin er vooral in het werk geleerd wordt. Overigens zegt […]
Leren kijken naar jezelf!
In 2015 al heb ik een Tedx praatje gehouden bij het Corlaer College. En Tedx praatje is 18 minuten lang en gaat over een onderwerp dat je erg bezig houdt. Bij mij is dat het brein en als ik op een school ben dan ook graag over het brein en leren. In 18 minuten door je […]
Het brein leert: ook op de werkvloer!
Op maandag 26 september 2016 gaf ik een keynote op de werkconferentie ‘Een stimulerende leercultuur creëren? Zo doe je dat!’. Tijdens deze conferentie van AWVN en NRTO staan werkgevers centraal die erin slagen werknemers te motiveren tot leren. Werkgevers die blijvend leren willen stimuleren, kunnen hun voordeel doen met kennis over de werking van het […]
Je kind helpen met leren
Een ambitieuze titel voor een programma bij de Haagse Scholen. De Haagse scholen bestaat uit 53 scholen voor basis en speciaal onderwijs. Het is een grote groep en een deel van deze scholen doen hun werk onder bijzondere omstandigheden zoals in de schilderswijk. Samen10+ is een project in de schilderswijk dat als doel heeft om de […]
Kant en geluk
Maar liefst vijf pagina’s heb ik moeten invullen toen ik mijn kanten jurk openhaalde aan een kapotte tafel. Reden? Ik wilde een vergoeding voor de geleden schade. Tenslotte zijn kanten jurkjes niet goedkoop. Dit alles gebeurde in april.
Net terug van vakantie blijkt dat er naast de vijf pagina’s (inclusief foto’s van de tafel en bon) nog […]
Over krokodillen en andere dieren
Op bezoek in Afrika ontdekte ik dat de Afrikaanse onderwijsmethoden (vooral in wat betere wijken) een aantal zaken echt prima aanpakken. Zo werkt bijna geen enkele leerkracht met een methode, we zien dus de echte professional aan het werk maar nog leuker: ze leren kinderen omgaan met hun eigen emoties en frustraties. En ze gebruiken daar […]
De Neurotransmitters van Sinek
Ben je op zoek naar een nieuwe manier van kijken naar leiderschap? Laat je dan inspireren door Simon Sinek. In de op internet te vinden film: ‘why leaders eat last’, geeft hij een inzicht in de neurotransmitters die ons gedrag sturen. Hij onderscheidt de 4 belangrijkste neurotransmitters en legt een relatie met leiderschap.
We kennen het gevoel […]
Goed voorbeeld doet goed volgen
“Niet snoepen! Geen TV kijken overdag”. Als ouder van kinderen zijn we regelmatig bezig om grenzen te stellen aan het gedrag van onze kinderen. En we weten meestal ook wel dat we als ouders het goede voorbeeld moeten geven.
Maar dat dit ook zo werkt op de werkvloer realiseren mensen zich vaak niet. En dan vooral als […]
Goed presteren is kwestie van mindset
Soms vind je jezelf er goed en en geloof je dat je nog veel beter kan worden! Zo dat is gezegd! Zeggen dat je het kunt en daar in geloven is volgens de wetenschappers Dweck en Liedtka ook voorwaardelijk om te groeien. Zij hebben de theorie van de mindset tot kunst verheven. Zij hebben onderzoek gedaan […]
Leer van ze houden!
Van kinderen houd je, van je man, je vrouw, je vrienden, maar van je collega? Los van sommige ‘liefdes’relaties op het werk, is het houden van je collega toch eigenlijk niet aan de orde? En toch kan houden van je collega en dan met name van die collega waar je last van hebt, een moeizame samenwerkingsrelatie […]
Leer te falen!
Tijdens de dag van de trainer op 2 november mocht ik samen met een collega (Remko) een workshop verzorgen. Niet uitsluitend over het brein, tenslotte was het thema van de dag gamification, maar onze samenwerking zorgde voor een ervaring op het gebied van falen. Dat falen belangrijk is leren we van Carol Dweck. Zij geeft in […]
Door de goddelijke muur!
Ik praat er niet vaak over maar het moet nu maar! Ik ben katholiek opgevoed en niet mijn ouders maar twee fanatieke (oud)tantes (geboren in 1907 en 1905) hebben zorg gedragen voor mijn goddelijke opvoeding. Die twee dames hadden geen makkelijk leven, ze hadden de twijfelachtige eer om oude vrijsters te zijn. Dat bepaalde direct hun […]
Goede meester gevonden!
Al jaren heeft mijn zoon een haat-liefde verhouding met school en docenten. Inmiddels is hij 17 jaar en zit hij op een particuliere school tot ons aller tevredenheid. Maar voor die tijd was het altijd hommeles. Het begon op de basisschool. Als vier jarige kon hij al moeilijk stil zitten en viel hij af en toe […]