Op maandag 26 september 2016 gaf ik een keynote op de werkconferentie ‘Een stimulerende leercultuur creëren? Zo doe je dat!’. Tijdens deze conferentie van AWVN en NRTO staan werkgevers centraal die erin slagen werknemers te motiveren tot leren. Werkgevers die blijvend leren willen stimuleren, kunnen hun voordeel doen met kennis over de werking van het brein. En een beetje mensenkennis kan ook geen kwaad.
Kijken = leren en ervaring opdoen
Door te kijken naar hoe een collega zijn werk doet, kan een medewerker veel leren. Dit blijkt uit onderzoek naar de werking van spiegelneuronen in ons brein. Deze spiegelneuronen zorgen er bijvoorbeeld voor dat we – kijkend naar de Olympische Spelen – meeleven met Dafne Schippers, Elis Ligtlee of de Nederlandse volleybalvrouwen. De spiegelneuronen lezen emoties uit, waardoor mensen de emoties van anderen ervaren. Kijken naar een collega die een klagende klant te woord staat, betekent pure breintraining. Maar ook een leidinggevende die het geode voorbeeld geeft kan een bedrijf een richting insturen zonder dat dir expliciet gaat vertellen. Kijk maar eens naar deze CEO.
Leidinggevende, leer je mensen kennen!
Kennis van het brein is handig. Maar werknemers aanzetten tot leren betekent bovenal: je mensen leren kennen. Als werkgever/leidinggevende moet je weten wat er in je medewerkers omgaat. Wat hun thuissituatie is, wat hun drijfveren zijn, waar ze – buiten het werk – enthousiast van worden. Zo leer je de kwaliteiten van medewerkers kennen. En kun je medewerkers ook aansporen die kwaliteiten in te zetten om nieuwe uitdagingen op het werk aan te gaan. Meet resultaten, daag medewerkers uit die resultaten te verbeteren, verleid ze zichzelf te ‘stretchen’ en hun grenzen te verleggen. Zo blijven medewerkers lerend bezig.
Geef een reactie