Publicaties
Leren als businesscase
2022
In de VS geldt ze als hoogste autoriteit met enorm veel boeken op haar naam: Elaine Biech. Ria sprak met haar in Orlando over de rol van HRD na de pandemie.
Psychologische veiligheid op afstand: kan dat?
2021
Online en op afstand leidinggeven en leren? Kan dat? Ria van Dinteren en Katelijn Nijsmans schreven er dit artikel over.
Leiding voor ontwikkeling
Een leven lang ontwikkelen
2021
Marinka Kuipers en Ria van Dinteren beschrijven in dit artikel wat er voor nodig is om duurzaam ontwikkelen mogelijk te maken.
Alle stemmen horen voor een betere wereld
2021
Fonda Sahla interviewden we over haar inspanningen om andere geluiden te laten horen. Zij vertelde hierover aan Olivia Kramers en Ria van Dinteren.
Diversiteit en inclusie in de praktijk
2021
Jacqui Brassey promoveerde er op: leiderschap en diversiteit en vertelt wat je als leidinggevende kunt doen. Uiteraard brengt zij dit zelf ook in de praktijk.
Werken aan een futuristische mindset
2021
Kun je leren toekomstbestendig te zijn? Is het zinvol om je te verdiepen in de toekomst. Tessa Cramer lector bij Fontys Hogescholen vertelt er over in dit interview.
Toekomstbestendig in 5 oefeningen
Interview met Mike Hoogveld
2020
Het boek van Mike Hoogveld, Futureproof, mocht uiteraard niet ontbreken in dit themanummer over de toekomst. Want hoe ziet futureproof zijn eruit? Wij vroegen hem wat je kunt doen om toekomstbestendig te worden.
Crisis? Let op je brein!
Een flexibel brein kun je ontwikkelen
2020
We z n net bekomen van een eerste coranogolf, zetten ons schrap voor een economische crisis en ineens is er dan weer een tweede golf. Dat doet wat met een mensenbrein!
Met een bal kun je zo veel meer!
Interview met Rocky Hehakaija
2020
Kun je door middel van spel leren en ontwikkelen bevorderen? Is spel in te zetten om hele gemeenschappen te veranderen? Voor ons een belangrijke vraag in dit
themanummer over pret.
Zonder wrijving geen glans
In gesprek over conflicten bij functiewaardering
2020
In de afgelopen jaren zijn er diverse ingrepen geweest in het HR-beleid voor het waarderen van functies. Tijdens een gesprek met Annemieke Doornkamp (Achmea), Alrik Boonstra (Jumbo Supermarkten) en Johan de Jager (gemeente Bodegraven) verkennen we het spectrum en nemen we een kijkje achter de schermen…
Hoe ontwikkel je authentiek zelfvertrouwen?
Wees minder bang om fouten te maken
2020
De boekpresentatie van Advancing Authentic Confidence Through Emotional Flexibility was een mooie aanleiding om Jacqueline Brassey, te vragen of we wat
dieper in konden gaan op de begrippen uit het boek.
Kijken doe je met je brein
In gesprek met Stefan van der Stigchel
2019
Door de receptie worden we direct doorverwezen naar de kelder. In een klein kantoortje, gelukkig wel met een raam, ontmoeten we professor Stefan van der
Stigchel. Zijn vakgebied is aandacht en dan specifiek visuele aandacht.
Leren van de ruimte
In gesprek met ESA-directeur Franco Ongaro
2019
Als klein jongetje zag hij Neil Armstrong midden in de nacht de eerste stap op de maan zetten. Zo ontstond zijn fascinatie voor de ruimtevaart. Nu is Franco Ongaro directeur van het European Space Agency.
From Learning to Performance
Global lessons from the brainladies
2019
The world of work is currently subject to substantial change. Advances in artificial intelligence, robotics, neuroscience, genetics (to name a few) are transforming the way we live and learn.
The chief learning officer in de C-suite
Interview met Mike Prokopeak van Human Capital Media
2018
Als lezer bent u voortdurend op zoek naar nieuwe trends en onderwerpen die te maken hebben met het werk. Vaak ook om een keuze te kunnen maken als het gaat om de toekomst van het eigen werk van medewerkers en de organisatie waar zij voor werken.
Voortbouwen op de wereld
Interview met Frank de Jong
2018
Er wordt van alles georganiseerd op het gebied van leren en opleiden. Voor wetenschappers is er een enorme keuze uit congressen waar onderzoekers uit de hele wereld elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen. Over wat je daarvan leert en hoe nuttig het is om wereldwijd kennis en inzichten te delen, sprak ik met Frank de Jong, lector aan de Aeres Hogeschool Wageningen.
Benchmark: leren en retail
Interview met Steven van Belleghem
2018
In Eindhoven is een uitzendbureau voor robots, in Japan een hotel met een robotreceptie. De invloed van de techniek is overal merkbaar. Wat kunnen wij leren van branches die ons voorgingen en kozen voor technologische oplossingen? We vragen het aan Steven van Belleghem.
Verbindend leiderschap werkt
In gesprek met Robert Dollevoet
2018
Al vier jaar werkt Robert Dollevoet als directeur HR & Facility bij Volkswagen Pon Financial Services (VWPFS). In die vier jaar heeft hij met de organisatie een transformatie in gang gezet waar hij trots op is.
Van controleren naar leren
In gesprek met teamcoach Marc Lammers
2017
We willen allemaal dat medewerkers die deel uitmaken van teams het leuk vinden om te leren, dat ze tot hogere prestaties komen en dat het als vanzelf gaat. Een relatie tussen leren in organisaties en sport is snel gemaakt: hoe doen succesvolle sportcoaches dat?
Leren is verlangen
Interview met Lidewey van der Sluis
2017
Het laatste boek van Lidewey van der Sluis over werving en selectie gaat over het selectieproces, een gedegen werk dat onderstreept en in beeld brengt dat er veel komt kijken bij het aannemen van mensen, dat talent ontplooien soms een werkwoord en soms een toevaltreffer is, en dat we moeten oppassen om mensen te ongenuanceerd beoordelen.
Oud geleerd, jong gedaan!
3 interviews met 3 ervaringsdeskundigen
2017
Hoe komt het dat sommige mensen zich vanaf hun eerste baan vooral met zekerheden bezighouden en hoe zij zo lang mogelijk op een plek kunnen blijven zitten. Terwijl anderen tot hun dood blijven leren en veranderen?
Waarom je moet focussen op impact
Interview met Filip Dochy
2017
Elke leerinterventie zou raak moeten zijn, in een tijd van krimpende opleidingsbudgetten en in de snelheid waarmee de wereld steeds complexer wordt. Veel is geschreven over elementen die helpen meer impact te krijgen.
Voorbij het brein ‘leren’
2017
Onze kennis over de werking van het brein en de consequenties daarvan voor leren en ontwikkelen worden steeds groter. Maar hoe kom je uit de stortvloed van boeken en artikelen over dit onderwerp?
Breinkennis en loopbaan-ontwikkeling: zin of onzin?
2017
Kennis over de werking van het brein kan richting geven aan loopbaancoaching. In een eerder artikel bespraken we het gedachtegoed van Kahneman, dat met zijn versimpeling van de functies van het brein goed bruikbaar is voor begeleiders.